Ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu, a prezentat astăzi, Proiectul de Dezvoltare a Portului de Stat Giurgiulești, care este una dintre prioritățile Planului de Reconstrucție a Infrastructurii Moldovei 5+, anunțat recent.
La eveniment au participat viceprim-ministrul, ministrul Agriculturii și Industriei Alimentare, Vladimir Bolea, ministrul Mediului, Iordanca-Rodica Iordanov, managerul de țară al Corporației Financiare Internaționale (IFC), Galina Cicanci, directorul general al Agenției Proprietății Publice.
Potrivit ministrului, dezvoltarea Portului de Stat Giurgiulești este un proiect ambițios, care va aduce beneficii nu doar pentru agricultorii și cetățenii din Republica Moldova, dar și pentru toată regiunea.
Proiectul își propune să identifice mai multe soluții pentru modernizarea sectorului naval, printre care:
- Creșterea capacității de transbordare portuară, estimativ cu 800 de mii de tone;
- Atragerea investițiilor pentru dezvoltarea Portului de Stat Giurgiulești;
- Identificarea unei alternative pentru exportatorii din Republica Moldova care nu se mai pot baza pe porturile ucrainene din cauza agresiuni rusești.
În cadrul Proiectului, vor fi realizate mai multe lucrări cum ar fi construcția de silozuri de cereale cu o capacitate de aproximativ 80 000 de tone, dotarea cu încărcătoare de cereale cu viteză estimată de 1500 t/h, amenajarea liniilor de cale ferată și a unei stații de descărcare feroviară, construcția unei parcări pentru camioane, a unei stații de descărcare a camioanelor etc.
Potrivit datelor preliminare, costul estimativ al proiectului este de aproximativ 34 mil. dolari, la ziua de azi, sau peste 600 mil. de lei.
„Planul nostru este să realizăm acest proiect într-un termen cât mai restrâns. Totuși, înțelegem cu toții complexitatea și volumul de lucru necesar, de aceea l-am împărțit pe etape. Până la jumătatea anului 2025, vom finaliza studiul de fezabilitate și procesul de licitație, iar până la sfârșitul anului 2025 ne propunem să semnăm contractul și să atragem finanțarea necesară pentru proiect. Construcția propriu-zisă a infrastructurii va dura 2 ani, din 2026 până în 2027. Iar din anul 2028, portul va activa la maximum potențial”, a precizat la final Andrei Spînu.