Sezonul de export pentru mere moldovenești s-a finalizat. Moldova a livrat în această perioadă 133 mii tone de mere din recolta sezonului 2023-2024 în peste de 30 de țări ale lumii, comparativ cu 124 mii tone în sezonul trecut, arată datele Asociației Producătorilor și Exportatorilor de Fructe.
Dacă în sezonul 2022-2023 în țările din Uniunea Vamală-Euroasiatică ajungeau 85% din toate merele exportate din Moldova, piața a reușit să fie diversificată, iar în prezent această pondere a scăzut până la 77%.
Exporturile către UE practic s-au dublat, de la 12 mii tone în sezonul trecut, la 22 mii tone în acest an, destinația principală fiind România, cu o cotă de 90% din exportul total către UE.
În același timp, exportul de mere către Orientul Mijlociu a crescut de la 6146 mii tone în sezonul 2022-2023 la 8085 mii tone în sezonul 2023-2024.
Au crescut cantitățile de mere livrate către noi destinații precum: Suedia, Marea Britanie și Israel, totodată, un lot de mere în regim de testare a ajuns și în India.
Datele au fost prezentate și analizate în cadrul unui atelier de lucru organizat de „Moldova Fruct” cu producători și exportatorii de mere, membri ai Asociației. Membrii asociației au menționat despre necesitatea de a lucra mai mult la calitatea merelor produse, astfel încât ele să poată face concurență și să fie competitive pe orice piață.
„Este necesar să producem, să tratăm și să păstrăm corect merele. Noi am reușit să livrăm mere în Orientul Mijlociu în condițiile dificile de livrare din cauza conflictului din Marea Roșie. Merele au ajuns la destinație în 108 zile și datorită faptului că au fost de calitate, am avut din 1000 de cutii doar 17 care nu au fost conforme”, a subliniat Victor Cazacu, membru al Asociației.
„Sezonul 2023-2024 evidențiază o tendință importantă: producătorii și exportatorii își diversifică piețele de desfacere, explorând noi oportunități. Pentru a maximiza beneficiile acestei orientări, este esențial să consolidăm colaborarea în domeniul exportului și să reducem fragmentarea excesivă a ofertei. O abordare unitară va spori puterea de promovare a merelor moldovenești pe piețele alternative și va facilita accesul la noi oportunități de export”, a menționat Directorul executiv al Asociației „Moldova Fruct”, Iurie Fală.
Evenimentul a fost organizat de „Moldova Fruct” cu suportul proiectului USAID Competitivitate și Reziliență Rurală.